lördag 28 april 2012

Jordåtervinning med bokashi.

Nu har jag planterat ut fördriven sallat i växthuset. Nytt för i år är att jag testar  jordåtervinning i kruka. Sedan ett drygt år är jag hängiven bokashi-förespråkare. Det visade sig vara den perfekta komposteringsmetoden för oss som inte längre kan kompostera utomhus eftersom komposterna hela tiden blir förstörda av vildsvin. Och efter att sett vilken rekordskörd jag fick förra året i den bokashigödda jorden jag odlade tomater i så sjunger jag numera bokashins lov för alla som vill lyssna. 


Vad är då bokashi? Jag saxar från Bokashi.se:s hemsida:

"Bokashi kompostering är ett enkelt och smart sätt att återvinna matavfall och omvandla det till jord och gödning helt utan kemikalier. Med hjälp av mikroorganismer omvandlas allt vanligt matavfall som kött, grönsaker och kaffesump snabbt och luktfritt till jordförbättring som direkt kan användas i rabatten och kökslandet. Den ger jorden nytt liv och medverkar till frodigare växtlighet. Kolet binds i jorden istället för att bli koldioxid och näringsämnena finns kvar."


Det som styr, eller sätter igång, komposteringsprocessen är effektiva mikroorganismer - EM. I huvudsak mjölksyrabakterier, jästsvampar och andra urbakterier. Konceptet utvecklades i Japan på 80-talet av professor Teruo Higa. Man kan likna processen vid en sorts mjölksyrning. Det är viktigt att man komposterar i lufttäta kärl - vilket har på plussidan att det också hindrar lukt inomhus - och att det komposterade materialet får jäsa i rumstemperatur en viss tid innan man använder det (eller flyttar det utomhus för vidare lagring om det är smällkall vinter).


Nedanför hur det såg ut i mina krukor för 5-6 veckor sedan när jag gjorde iordning dem. Ett lager jord i botten, sedan en hink bokashikompost som jag blandat ut med lite jord, och slutligen ett 8-10 cm jordlager på toppen för att "sluta till".



Detta är ett mobilfoto, och inte speciellt tydligt - men materialet från bokashihinken ser ut precis som när jag lade det i komposteringshinken någon månad tidigare (på bilden är det blandat med jord). Räkskal, morotsslantar, sallatsblad är konserverade. Själva nedbrytningsprocessen börjar först i precis denna stund - när det komposterade materialet kommer i kontakt med jord och luft. När jag grävde lite försiktigt i krukan igår innan jag planterade min sallat såg jag nästan inga rester alls av hela den hink hushållsavfall jag hällde i för för sex veckor sedan. Bara jord. Ny jord av matrester och en del av den jord som var kvar i krukan från förra året.

Om det funkar bra får jag se om ett tag. Det skulle kunna bli en näringsöverdos förstås. Men provar jag inte så får jag aldrig veta, eller hur.

Förra året bytte jag inte någon jord alls i mina odlingsbäddar i växthuset. Jag lät allt ligga precis som det var och grävde under vårvintern ner ungefär tio liter bokashikomposterat material per 50 x 50 x 50 cm. Jag fick en superskörd av tomater. Bästa någonsin.
Mitt bokashiinlägg från förra våren går att läsa här.

Vill ni veta mer om bokashi så finns det massor med info på Bokashi.se. (Och missa inte Bokashi-bloggen, massor med matnyttiga tips och en del länkar till andra bokashi-sidor på nätet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...