lördag 23 juni 2012

Blåklint!

Ny favorit bland ettåringar i år har definitivt blåklinten 'Black and Mauve' blivit. Fröblandningen skall innehålla "svarta" och lilarosa blommor. Jag har fått precis de färger som visades på bild hos fröfirman, men också ljusrosa blommor och blålila. Och av de svarta finns det både riktigt mörka och ljusare. Det bästa är att den fungerar väldigt bra att plocka av. Ännu är inte plantorna riktigt så stora och buskiga som jag förväntar mig att de ska bli, men trots det kan jag plocka blommor till buketter utan att hela plantan blir slaktad. (Ja, ni förstår hur jag menar? Så länge jag inte klipper av stjälkarna nere vid marken utan nöjer mig med halvlånga stjälkar så bara fortsätter den att blomma, och blomma.)


De här sådde jag inne i våras. Jag har sått andra ettåringar på friland - vallmo i olika färger, ringblommor, jungfrun i det gröna - men de vill inte. (Eller snarare så är det grannkatterna som gillar lite för mycket att jag har fin, iordninggjord och krattad jord i landen. Nästa år får jag antingen driva alla ettåringar inne och i förväg, eller så får jag göra i ordning ett land bara åt ettåringar - istället för att blanda dem med perennerna - och bygga in landet i en nätbur.) 


Jag sitter och funderar på om det finns något "måste" i midsommarbuketten. Men det gör det nog inte, inte för mig iallafall. När jag var liten plockade vi alltid vildblommor; mycket hundkex och smörblommor, rödklöver har jag för mig, vitmåra, ett eller annat midsommarblomster. Idag blandar jag gärna vildblommor med trädgårdsväxter. Idag stod en ovanligt hög bukett på det dukade bordet ute. Den innehöll krolliljor, kungsnäva, jättedaggkåpa, nepeta, prästkragar och ganska mycket dragon.

1 kommentar:

  1. Hej hej!
    Nej några måsten har jag inte heller i midsommarbuketten.Några kvistar av daggkåpans blommor gör att det mesta blir fint ihop :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...