torsdag 5 juli 2012

Planritningar för Allt om Trädgård

De som läser tidningen Allt om Trädgård regelbundet har kanske sett de planritningar jag sedan några år medverkar med. De brukar finnas som illustrationer i tidningens Hemma-hos-reportage. Planritningarna finns med som ett komplement till bild och text, för självklart är det sällan ett foto klarar att ge en övergripande bild av en trädgård som kanske är ett par tusen kvadratmeter stor. Ritningen är till för att läsaren ska se var den där rosengången ligger i förhållande till huset, var dammen är, hur gångar och stigar löper, var den lilla gräsmattan ligger och hur stor den där lummiga perennrabatten som skymtar i en bild egentligen är.



Jag tänkte att jag skulle berätta hur det går till när jag gör en sådan här ritning. För trots att jag vet många som uppskattat mina illustrationer är jag säker på att det finns lika många som sitter och är småirriterade över att jag ritat fel och inte alls som det ser ut i verkligheten. Hur resultatet blir i slutändan beror till största delen på det underlag jag får i min hand. (Och låt mig redan nu säga att jag fått arkitektritade skisser som jag ska "rita om" som är så vackra att jag fått lust att sätta upp dem på väggen som konstverk. Anledningen att de alls ritas om - av mig - är inte att de är oklara på något vis, utan endast för att det ska bli ett enhetligt och lätt igenkännbart element i tidningen.)


Nå, jag börjar med de svåraste skisserna att göra något av. Det är de som ser ut som blyertsteckningen nedan. Jag har inte sett några foton från trädgården, jag har inte läst texten. Men jag vet att jobbet heter "Överdådigt blommande sensommarträdgård". Min första fråga blir förmodligen "okeeey... var är blommorna tro? överallt? inga gångar alls?" Jag tittar en stund till på skissen och ställer mig sen frågorna "Kan det stämma att växthuset är lika stort som boningshuset?" "Finns det verkligen bara ett träd på tomten?" och "Är det ett träd eller en buske? Om det är ritat i rätt storlek till sittgruppen så är det en buske, om det är i rätt storlek i förhållande till huset är det förmodligen ett träd?" "Kan man förmoda att det är någon slags avgränsning till hästhagen - kanske ett staket?"


Med lite tur lyckas jag få tag på skribenten och kan få svar på mina frågor. Kanske får jag veta att det som är utmärkt som buske/träd i verkligheten är trädgårdens naturparti med en hel skog av träd och buskar. Och eftersom tomten är 3000 kvadratmeter stor och växthuset är 14 kvadrat så räknar jag ut att det ska framställas mycket mindre i ritningen. Jag får också veta att det går en bred väg upp till huset och en smal grusgång runt hela. Och att det mellan växthuset och dammen finns en stor sittplats med markbeläggning av röd kalksten. Och, det jag trodde var en sittgrupp bestående av ett runt bord och tre stolar i själva verket är hönshuset, kaninernas hus och barnens pool.
Eftersom jag nu kan göra ritningen mera detaljerad utifrån de nya uppgifter jag fått så kommer förmodligen min renritning av planskissen göra att den som läser texten och tittar på de (säkerligen) väldigt vackra fotona faktiskt börjar förstå precis hur trädgården "fungerar". Hur de som bor där har tänkt, och hur de rör sig i sin trädgård. Det är därför planritningarna finns med. För att vi läsare ska få överblick.

De bästa underlagen jag får ser ut som nedan. Jag får foton från jobbet på bifogade kontaktkartor. Jag får en detaljerad skiss på trädgården, och jag får texten som hör till jobbet. I texten finns förmodligen målande beskrivningar av trädgården som hjälper mig när jag ska färgsätta min illustration "När man går den lavendelkantade grusgången fram till det röda skjulet med sitt svarta tak..." t ex. När jag nu kan rita in lite lavendelblått bredvid den bit av grusgången som leder till skjulet med svart tak - och inte till det andra skjulet med tegelpannetak - så är det väldigt lätt för läsaren att genast hitta rätt i skissen.
Men sådana här fina, detaljerade skisser med utförliga växtlistor kan ställa till problem de också, nämligen att välja vad man måste bortse ifrån. Är trädgården 1500 kvadratmeter stor kan man inte rita in tre frittilarior, även om de må vara väldigt speciella frittilarior. (Hur gärna man än skulle vilja rita in dem.)


Trädgården ovan är förövrigt en av de senaste planritningarna jag har gjort. Det är Esters Trädgård, kommer i Allt om Trädgård under hösten. Underbar trädgård - men det vet vi väl alla som läser Esters blogg. Och vilken underbar skiss Ester har gjort som förlaga, ni ser den i fotot ovan till vänster. (Tänk om man fick rita om den i affishstorlek istället för 15 x 15 centimeter...!)

Hur som helst är det ett väldigt roligt jobb att göra dessa planritningar. Ibland får jag verkligen tänka till rätt ordentligt innan jag förstår var det där rödbladiga vårdträdet som spelar huvudrollen i texten är placerat, eller begripa var de två rosenpergolarna som inte finns markerade i ritningen befinner sig. Men det är just det som är utmaningen och gör jobbet... ja, spännande faktiskt.


Det händer då och då att jag får förfrågningar från dem som haft sina trädgårdar med i Allt om Trädgård om mina illustrationer är till salu, och svaret är ja, dessa bilder är till salu utan annat förbehåll än att jag scannar av dem innan försäljning och lagrar en digital kopia för eget bruk. Priset jag satt är lågt eftersom det här är en typ av illustration jag knappast kommer att ha användning av för eget bruk. Och eftersom det inte är illustrationer för en bok har jag heller inte skyldighet att lagra dem ett visst antal år.

Har du haft din trädgård med i Allt om Trädgård och vill köpa planskissen så hör av dig. Mejladressen finns högt upp i vänsterspalten på denna sida.
Originalet är en akvarell/tusch i varierande mått,  ofta ca 15x15, 12x17, 10x19 cm, eller däromkring. Pris: 800 kronor inklusive porto.

Är du bara intresserad av en lågupplöst bild att lägga på din blogg eller hemsida så har jag en lösning även för det. Hör av dig så berättar jag mer.


Jag gör även ritningar på beställning. Har du en skiss på din trädgård kan jag göra en akvarell/pennteckning likt de ovan. Jag tar i sånt fall betalt per timme. Minimipris 1500 kr för en liten bild. Jag gör även större och mer detaljerade ritningar. Hör av dig för prisförslag.

19 kommentarer:

  1. Dina fina teckningar/akvareller ger alltid artiklarna i AoT "pricken över i´et", en extra knorr till alla fina foton och text.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Eva Linnea. Det blir jag glad över att höra.
      /iet

      Radera
  2. Himla kul läsning!

    Jag har faktiskt undrat hur du bär dig åt...kommer ihåg att Eva R gick runt i trädgården och mätte en hel del och jag blev faktiskt imponerad av din illustration,speciellt med tanke på att du inte varit här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva gör fantastiskt bra förlagor. Enkla men med precis de anvisningar som behövs för att det ska bli en korrekt skiss. "Grus, kalksten, röd rabatt, blodbok, tegeltak, plattor". Det är sånt man vill veta.
      När det gällde din trädgård Lydia vet jag att jag var inne och tittade på bilder i din blogg också när det var saker jag undrade över. Minns inte vad det var nu, men jag har för mig att det var någon plattläggning jag blev osäker på hur stor yta den upptog.
      Kul att höra att du också tittar på skisserna. Jag gör det alltid när de finns i tidningar. Man får en så helt annan bild av hur det ser ut.
      /iet

      Radera
  3. Glömde säga, jag studerar alltid dina ritningar över trädgårdarna som presenteras...är mycket intresserad av trädgårdarna som helhet och där är det väldigt tacksamt med dina alster.

    SvaraRadera
  4. Håller med Lydia, blir nästan sur om det inte finns en plan, man får så mycket mer ut av reportaget om man kan orientera sig i trädgården. Tusen tack för alla fina akvareller du gjort.

    SvaraRadera
  5. Håller med de andra, dina ritningar är så fina. Tyvärr tar många fotografer bara närbilder på blommor eller delar av rabatter så det är svårt, för att inte säga omöjligt, att bilda sig en uppfattning om helheten. Då uppskattar jag dina ritningar väldigt mycket :)

    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa: Det är precis så det är tänkt, att ritningen ska vara ett ett komplement. Att det ibland blir många närbilder i reportage tror jag kan ha att göra med att man försöker fånga stämningar och kanske visa färgskalor. Och sedan ska man inte glömma att det ofta finns många, många bilder att välja mellan - de som till slut hamnar på tidningssidan är förmodligen inte alltid valda för att de är de bästa bilderna, utan för att det är de bilder som tillsammans gör den vackraste tidningssidan.
      Men det är är kul att höra att du tycker om mina teckningar. Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar. :-)
      /iet

      Radera
  6. Uppskattar verkligen dina ritningar, detaljerade på ett lagom sätt. Helt underbara!

    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Jag tycker, att dina illustrationer är de som bidrar allra mest till att reportagen blir intressanta! Förstår, att det är väldigt mycket jobb med dem, och att tidningen får betala en hel del för dessa, men artiklarna skulle förlora väldigt mycket på om de inte fanns.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ruben: Tidningen betalar ungefär lika mycket för en av mina illustrationer som de betalar för ett av fotografierna. (Men om du har tid över får du gärna bli min agent och försöka höja mitt bildarvode. :-))
      /iet

      Radera
  8. Precis ett sånt här inlägg jag väntat på ifrån dig! Kul läsning om dina fina illustrationer. Egna försök att göra en planritning över trädgården har ofta lett till totalfrustration när jag tvingats reducera rabatter/favvoblomskombinationer till färgprickar eller grönyta:P Blir jätteimpad att du ändå fixar en planritning med ibland knapphändigt underlag. A true professional!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dela upp det. Är ganska övertygad om att dina bilder skulle bli både genomtänkta och visuellt tilltalande.
      Har man inga "ramar" (som givet format) så kan man ju göra hur mycket som helst av en ritning. Dra upp utsnitt osv. Kan du inte göra det o lägga ut på bloggen någon gång? (Think outside the box... ;-))
      /iet

      Radera
  9. TACK för ett intressant och härligt inlägg och att du så ingående delar med dig av ditt skapande! Nu ska jag läsa vidare... Ha en härlig lördag! Kram fr C

    SvaraRadera
  10. Mycket intressant! Vilket jobb du måste lägga ned innan det blir dags att pilla till det i datorn. Hade en liten förhoppning att du skulle avslöja vilket program du använder för att göra datorskisserna men jag förstår att det är en yrkeshemlighet. Skulle verkligen behöva ett enkelt skissprogram för att kartlägga vår trädgårds olika rabatter och skriva in vad växterna heter och kunna fylla på efterhand som nya tillkommer. Har en otrolig förmåga att slarva bort alla handritade skisser!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Laila
      Jag använder inte dator i dessa trädgårdsritningar. Här finns bara handens arbete. Likaså när jag gör ritningar över min egen trädgård. (Ska försöka göra ett inlägg om hur jag själv skissar mitt egna, kanske kan det roa någon.)
      Men ibland händer det att jag ritar rent ritningar som är gjorda i ritprogram, tyvärr vet jag inte vilka program som används eftersom jag inte använder dem själv.

      Däremot använder jag ett 3D program som heter Cinema 4D när jag gör trädgårdsdesign åt kunder. Jag använder programmet för att vara säker på att jag tänker rätt när det gäller höjd och storlek på saker och ting. Jag kan kolla hur skuggor faller olika tider på dagen och så vidare.
      Men jag använder aldrig de ritningarna hellerna heller när jag presenterar ett rabatt- eller trädgårdsförslag. Jag gör alltid slutskisserna i blyerts/akvarell för att få dem så levande och verklighetsstrogna som möjligt.

      Ett tips om du bara vill göra enkla tvådimesionella ritningar men slippa rita för hand är att använda Illustrator. (Men säkert finns det utmärka gratisprogram att använda också - så jag säger absolut inte att Illustartor är bäst.!)

      Vill någon annan tipsa om program så varsågoda.
      /iet

      Radera
  11. Hej Iann!
    Jag har alltid älskat dina illustrationer, det blir liksom inte detsamma utan dem. Precis som du beskriver, så behöver man en överblick för att riktigt förstå och uppskatta bilderna och texten.
    Dessutom gillar jag att AoT håller fast vid just dina ill. eftersom man lär sig "läsa dem" och det underlättar när man känner till stilen redan.

    Jätteroligt att ta del av din process, fnissade galet mycket när jag läste och såg den fösta skissen där med "sittplatsen" som var hönshus mm, samt barnpool... Va?? hur skulle man kunna veta det??
    Jag har anat att det ibland ligger ett detektivarbete bakom illustrationerna och nu vet jag:-)

    Ha det gott o hälsa, kram H.

    SvaraRadera
  12. Hejsan Iann!
    Håller med de övriga om att du har ett spännande jobb och dina bilder är fantastiskt fina.
    Roligt att få ta del i hur du gör dina illustrationer.

    Susanna Rosén var hit förra sommaren och bilderna hon tog i trädgården har AoT köpt. Jag fick göra en egen ritning över trädgården och det var bland det svåraste jag har gjort.
    Innan jag ens hade ritat grillplatsen var jag redan långt över på grannens tomt :=)
    Fick göra flera förök innan det blev sisådär.... Ska bli jättekul att se hur du uppfattar min trädgård utifrån min teckning... jag läääängtar så.

    Ha det gott!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...